درمانگاه تخصصی پرندگان زینتی

دامنه فعالیت این درمانگاه

ارائه خدمات درمانی به کلیه­ ی پرنده ­های نگهداری شده در منزل از جمله: قناری، انواع طوطی­ سانان ( کاسکو، کاکاتو، شاه­ طوطی، عروس­ هلندی و ...)، مرغ مینا، فینچ، کبوتر، پرنده­ های شکاری و ...

شامل:

 

                                                                                                                                                                                 

  • ویزیت و معاینات دوره ­ای        

           

  • واکسیناسیون
  • صدور شناسنامه بهداشتی
  • حلقه­ گذاری
  • کاشت میکروچیپ (نشانه­ گذاری الکترونیکی)
  • ارئه گواهی سلامت جهت خروج از کشور
  • نمونه­ گیری آزمایشگاهی (خون، پر، مدفوع و...)
  • نمونه­ گیری جهت انجام آزمایش تعیین جنسیت
  • درمان بیماری­ها
  • مشاوره در امور انتخاب، نگهداری و پرورش
  • کالبدگشایی و تشخیص علت مرگ

                                                           

اغلب پرورش دهندگان و دوستداران پرندگان زينتي از اين واقعيت اطلاع دارند كه اين پرندگان در هنگام مواجه با بيماري مخلوقاتي بي نظير هستند زيرا قادر به پنهان كردن علائم بيماري خود مي باشند. بسيار جالب است كه بدانيم در اين پرندگان دوره نهفته بيماري يا به عبارت ديگر زماني كه پرنده بيمار است ولي علائم آن را نشان نمي دهد طولاني تر از ساير حيوانات مي باشد.

دليل موضوع فوق اين است كه به طور كلي اكثر گونه هاي پرندها در طبيعت به صورت گروهي زندگي نموده و در بين خود داراي نظم اجتماعي خاص مي باشند. بر اين اساس پرندگان ضعيف، مسن و بيمار مورد تعرض پرندگان قوي تر قرار گرفته و از دسترسي به آب، غذا و جفت يابي محروم مي شوند. بنا به اين دليل و به طور غريزي پرندگان سعي مي نمايند علائم بيماري را در خود نشان ندهند تا به عنوان عضو ضعيف گله شناخته نشوند. با توجه به اين نكته و همچنين در نظر گرفتن وزن كم و اندازه كوچك بدن، تشخيص بيماري ها در پرندگان زينتي امري بسيار دقيق بوده و نيازمند مهارت و تجربه خاص و بكار گيري روش هاي آزمايشگاهي ويژه مي باشد. 

بخش تشخيص بيماريهاي پرندگان زينتي در كلينيك دامپزشكي پاستور با فراهم نمودن امكانات ويژه و بهره مندي از دقيق ترين روش هاي تشخيص آزمايشگاهي خدمات ويژه تشخيصي و درماني را به دارندگان پرندگان زينتي ارائه مي نمايد. همچنين قرار دادن ميكروچيپ در بدن پرنده هاي زينتي بطوريكه داراي يك كد الكترونيك منحصر به فرد همراه با شناسنامه بين المللي شوند، از ديگر خدمات كلينيك مي باشد.

نكات حائز اهميت جهت انتقال پرنده بيمار به درمانگاه:

  1. سعي گردد پرنده همراه با قفس مخصوص نگهداري او در منزل، همراه با كليه لوازم داخل آن به كلينيك آورده شود.
  2. از تميز كردن قفس و از بين بردن فضولات پرنده خودداري شود.
  3. هنگام انتقال، قفس را توسط تكه اي روزنامه يا يك پارچه پوشانده تا از اضطراب بيشتر پرنده و سرد شدن ممانعت شود.
  4. نمونه مواد خوراكي كه پرنده استفاده مي كند همراه او باشد.
  5. در صورتيكه پرنده مورد نظر از خانواده طوطي ها يا ساير پرندگان است كه براي معاينه كردن نياز به گرفتن دارد، بهتر است يك عدد حوله يا پارچه ضخيم به ابعاد حدود 50×80 سانتيمتر همراه او باشد.
  6. در درجه اول شخص يا اشخاصي كه در تماس بيشتر يا پرنده بوده و از جزئيات حال او خبر دارند همراه پرنده به درمانگاه مراجعه كنند. چنانچه مقدور نباشد شخص آورنده پرنده بايد اطلاعات كامل از جزئيات بيماري و سرگذشت پرنده داشته باشد.
  7. چنانچه پرنده تلف شده باشد جهت تعيين بيماري و علت مرگ، لاشه او را در دماي حدود صفر تا 4 درجه سانتيگراد و در داخل يك پاكت مقوايي حداكثر طي مدت 24 ساعت نگهداري نموده و در كنار يخ به درمانگاه منتقل نماييد.

از كليه كاربران محترم سايت درخواست مي شود جهت كسب اطلاعات بيشتر با اين كلينيك تماس حاصل فرمايند.